Sabtu, 3 September 2011

MERDEKAkah FILEM MALAYSIA?kah kah kah!

Kah Kah Kah!

Kelakar lak rase bile aku tetibe kje nak tulis pasal topik ni..mungkin sbb da 54 tahun (officially ikut buku teks sejarah sekolah) kita merdeka..Ketebulan lak raye sekarang ni..so stesyen2 tv berlumba2 la menayangkan filem2 tempatan/melayu (same ke tak eh?) terbaru juga terhangat kat stesen diorg. So, terpiker lak aku tentang MERDEKAkah Filem MALAYSIA..Nak jawap pun rase nak gelak sbb aku ni bukan la ahlil akademik atau pemikir filem kelas atasan untuk menghuraikannya..Bukan kerja aku..

Tapi aku sume nak ajak kalian berfikir sejenak..tak perlu fikir jauh2 dan bersar2. Kita ambil 2 filem tempatan/melayu (same ke tak eh?)baru yang menembusi kaca televisi aku dan kalian adalah seperti V3 : Samseng Jalanan (2010) dan Nurkasih The Movie (2011). Dua filem bergenre berlainan dan mempunyai pendekatan yang jauh berbeza. Tak kesahlah bagaimana jalan cerita, plot atau segala bagai aspek dalam filem ini, tapi soalnya MERDEKAkah filem2 ini?

Kah Kah Kah!

Kalau nak cakap pasal apa maksud dan pengertian MERDEKA, aku rasa kalau sejak tahun 1957 sampai sekarang tu je la soalan yang asyik di tanya..tu pun buat aku bosan. Yang tu aku lepaskan pada minda. Kalau nak cakap tentang filem patriotik/kenegaraan pulak? Hmm~Persoalan juga, perlukah filem seperti 1957 : Hati Malaya (2007) lagi?Itukah filem yang MERDEKA?

Kah Kah Kah!

Itu bukan gelak tapi tanda tanya...?


Tiada ulasan: